Wednesday, February 8, 2012

Pandangan aku : isu pekerja KFC bergaduh dengan pelanggan

semalam aku bukak pesbuk.adala kat satu group ni.
post video pasal pekerka kfc gaduh dengan customer.
aku xdpt tgok semalam disebabkan internet slow.
pagi tadi baru aku dapat tengok.
memang agak ganas.
sebab2 napa jadi aku xtaula.aku xde kat situ.
so xleyhla judge mana2 pihak.

aku pernah jugak kerja kfc.cashier.
memang tensyen.tak dinafikan.lagi2 bila ramai orang time gaji.
ayam pulak jam,customer beratur panjang buat muka toye.
aku pon penah gado dgn customer pasal ayam jam ni.
gaduh mulut la.customer india.
gado2 laz2 manager aku tarik aku g blakang then die setelkan.
membe aku kate muke aku merah gile tyme tuh.darah da menyirap naik.
mana tak nya.ok.silalah faham

*setiap produk ayam ada tempoh hold untuk memastikan kesegaran,kepanasan die
*so,xboleyla masak banyak2 awal2 nanti xde org beli pulak,manager kene bayar tau x?
*proses nak masak ayam amek masa 30 minit.n benda dorang gune nak masak ayam tu eletronik dan automatik,bukan mcm kat uma boley besarkan api nak cepat masak.nak cepat boleh,mentahla.
*so bila customer ramai,ayam cepat habis,so jam.
*plisla faham yang kami xnak pon bende ni jadik.

bagi akula,bila customer ramai,speed kene laju nak keje.
dorang penat.ye.ditambah pulak dengan sebilangan customer yang cerewet nak peha lah,xnak wing lah,whip potato tukar coslaw la,air ni xnk ais la.
ye.mmg itu hak pelanggan.aku dulu xpenah nafikan pon.kau bayar,so kau boleh mintak apa kau nak.
tapi dalam situasi ramai org mcm ni,kenela faham
yang bekerja tu manusia,bukan robot,
bila dah penat,manusia ni akan mudah terasa.gurau2 pon boleh buat marah
apatah lagi bila customer komplen2 kan.

tapi berdasarkan video yang aku tengok pagi tadi,aku rasa pekerja tu pon agak melampau.
kalau gaduh mulu boleh terima lagi.
aku tengok ada yang tolak pelanggan tuh.macam betul2 gado dah aku tengok.
itu memang salah.buatnye die saman ko atau kfc tuh,naya weyh.
dalam hal mcm tuh,manager on duty kene tanggungjawab.
itu boleh kene buang kerja tu.kfc ni strict.
even kalau ade kes lipas or tikus ada masa pemeriksaan pon manager akan kene soal.

yang customer pulak kenela faham.
ok.perut lapar.tuggu berjam-jam then tetibe kate ayam habis.
sape xpanas?aku pon panas.
tapi mulut jaga lah.xpayahla maki2.
kalau tak puas hati sangat pon,tiap2 kfc ada peti aduan.
amek kertas,amek pen,tulis aduan,masuk dalam box,nanti orang HQ datang diorang akan ambil tindakan.
tak perlu tunjuk sangat ketidakpuashatian anda tu.

aku xsebelahkan mana2 pihak.tunggula siasatan nanti siapa yang bersalah.
akhir kata BUDI BAHASA BUDAYA KITA :)

4 comments:

  1. sy pun pnh keje kfc. cashier jugak. hurm tulaa. bg mkn ayam mentah kang baru dye thu. huhuhu :DD

    ReplyDelete
  2. hmm.. tula.. masing2 kena la paham.. tapi bila marah dah menguasai diri.. macam tu la jadinya..
    kepada pekerja : hormatilah customer anda.. banyak bersabar..n wat kerja..hihi
    kepada customer : faham la keadaan org yg tolong masak makanan kat kita.. mereka bukan kuli..

    ReplyDelete
  3. dua2 kena saling fahamla kan.budi bahasa.tapi tu la,bila da marah

    ReplyDelete