Saturday, June 30, 2012

#kerja sambilan

huh.haha.
baru ade mase nak coret-coret pasal kerja sambilan yang aku buat.

tempat : Restoran/kedai makan
masa kerja : 12 jam (7 pagi-7 malam)
cuti : TIADA (kalau nak boleh minta tapi potong gaji dalam RM35 sehari)
gaji : RM 1K tetap
posisi : pelayan+penghantar air+pengemop/penyapu lantai+ kerja2 sampingan yang lain

maybe korang nampak xberbaloi or penat (12 jam tuh!) tapi ada beberapa kelebihan yang membuatkan aku terus bertahan disini.
untuk pengetahuan korang,restoran ni adalah cawangan kedua dan baru saja beroperasi selama 13 hari .
oleh itu SANGAT kekurangan pekerja dan aku sangatlah penat.

antara KELEBIHAN yang aku nikmati :
*MAKAN FREE yang tiada tetapan,ambil je mana kau nak dari berpuluh jenis pilihan lauk,3 kali  (sarapan+lunch+sebelum balik kerja)
*KEBEBASAN : penat kau boleh duduk jap+boleh men HP jap+boleh g belakang minum air jap+pakai je pape g keje asalkan kemas
*MUDAH UNTUK SOLAT : sebab bos aku alim2 sikit,so solat mmg senang.alhamdulillah.mudah.malahan surau pon bos aku pasang air-cond.sgt selesa :)
*LATIHAN MENTAL : aku skrg jd multitasker punye org.cuma buat air je aku xpenah lagi.yang lain sume dah.padahal waiter je pon.lagi satu mental la kedai besar then ko sorang je waiter.pehhh.bayangkan.

arini masuk hari ke-6 aku kerja.mula2 dulu memang rasa nak give up gile.penat weyh.dah la bangun awal pagi.tapi Alhamdulillah sikit demi sedikit aku dapat rasa yang kat sanalah banyak kelebihan aku dapat.
paling mudah,untuk solat.dulu nak solat,kemain payah.yela.bos non muslim.kalau bg pon 5 minit je.
paling best makan free.ngeh3.balun habis.sarapan makan lain,lunch try lauk lain.haha.
 anak2 bos aku sume pempuan.datang kedai pakai jubah pakai tudung labuh n ade 2 orang pakai purdah.sejuk mata memandang :)
*bos aku (aku pggl pakcik) die ni kelam kelibut sikit.n bossy.aku kureng suke kalau die ade.tapi kalau anak die tu ok.mengarah pon elok2 je.cakap slow2.nice.

bukan duit keutamaan aku cuti kali ni.pengalaman penting.alhamdulillah.macam2 da pengalaman aku dapat setakat ni.aku sudah mula menyukai kerja aku sekarang :)
semoga aku terus tabah dan bertahan di sana demi pengalaman.Insyaallah :)
 
 
 

1 comment:

  1. Insyaallah. mohon terus tabah. lgpun dah ade accelerator yang boleh bg naik adrenalin tu. haha XD

    ReplyDelete