Sunday, July 15, 2012

#sekilas ikan di air

salam sejahtera semua.
ok.tajuk takde kena mengena dengan apa yang aku bakal coretkan disini.
dalam beberapa hari lagi,cukupla sebulan aku keje dekat tempat sekarang.
sejujurnya,sepanjang pengalaman aku kerja sambilan,kat sini paling HARD.
itu bahasa habis lembut la.
kau nak bahasa kuang haja?kat situ la pengalaman paling zalim antara bebanyak pengalaman.

KENAPA KATA MACAM TU?
sebelum ni aku pernah kerja dekat KFC + MyMydin.
both tokey non muslim + non malay.
aku kena macam2 dan dugaan paling hebat,susah nak solat.
itu dugaan paling kuat depa bagi kat aku.
tokey sekarang ni Islam + bangsa sendiri.
solat senang,makan senang.
tapi aku tak berkenan sistem dia urus kedai.
menyusahkan dan agak menganiaya pekerja.

APA DIA BUAT?
aku taknak cerita satu2 bukak aib kat public macam ni.
cukupla sape yang tau je.
and bukan aku sorang kena.
apa yang aku kena kira ringan lagi.
membe2 aku kene lagi teruk tapi dorang pendam.
sebab dorang rumah jauh boh.
g sini carik rezeki.tengok2 kena macam ni,
aku ingat lagi salah sorang dari mereka kata,
"aku tak tahu macam mana aku boleh keje sini"
sadisnya ayat,aku faham dorang punye perasaan.
bayangkanlah,masa aku kerja tak sampai seminggu, 5 orang yang baru kerja BERHENTI.
sebab apa?sebab tak tahanlaaa.
and sekarang dua orang chef utama berhenti.padahal 3 tahun dah keje dengan diorang.
kenapa?sebab dah LAMA memendam.

APA NAMA KEDAI?KEDAI KAT MANA?
rahsia.sesiapa yang dah tau mohon senyap2.
aku buat entri ni bukan nak malukan sape2.
nak cerita pengalaman jadikan pengajaran je.

ANTARA PENGALAMAN YANG DIKUTIP :
banyak kalau nak cerita.ini antaranya :
*dapat blaja macamana orang kat kedai buat air (selama ni tahu minum je,skrg dah tau macamana rupa-rupanya dorang buat)
*dapat berkenalan dengan budak2 pondok/madrasah (dorang sangatla baik,sekepala)
*dapat blaja sikitla bahasa kelantan , indonesia , utara
*melihat bagaimana sesebuah kedai makan beroperasi

PENGAJARAN :
*kita ni,kalau nak untung,boleh.tapi jangan aniaya orang.tak berkat.
*berniaga biar jujur.
*kalau kau nak bukak bisnes,1st kau kene jaga bukan produk kau,bukan customer kau.kau kene jaga manpower/tenaga kerja kau dulu.sebab dari situlah akan lahirnya servis yang berkualiti,produk yang bagus dan kepuasan pelanggan.ini betul.tak caye tengoklah macamana bisnes2 besar berjaya.
*ini paling penting.PERANGAI TAK DAPAT DIUKUR DENGAN PAKAIAN.kau pakaila jubah ke,kopiah ke,serban ke,tudung labuh ke tapi kalau macam tu lah kau layan orang,tak ke mana bhai.orang lagi kutuk adala.aku dah kena.so aku tahu.

thanx pakcik google.

AKHIR KATA :
yang baik jadikan teladan.yang buruk jadikan sempadan.
maniskan senyuman,maniskan iman.
selami hati,selami akal,selami lautan dalam.
assalamualaikum.


*sesiapa yang kenal aku yang nak aku cerita lebih mendalam bolehlah kontek aku ajak lepak maple layan teh tarik kita open table.takde hal.

2 comments:

  1. mohon terus tabah. i know chiky bellamy capable to do it! :)

    anyway, one wise man pernah cakap. that how life is. itu baru sikit je dugaan. when we grow up, get permanent job, berdepan macam macam dugaan maha hebat lg. at least you got the experience dont you? :)

    ReplyDelete
  2. relaks pakcik...........
    wa pun penah kena, memendam jugak..haha
    tapi takpe..pengalaman......:)

    ReplyDelete